Lastning och körning av Kiruna Ridklubbs hästar

Innan du åker
Innan du ska åka på tävling bör du prata med din tränare om hur hästen/ponnyn
är att lasta. Är du osäker så provlastar du hästen/ponnyn innan så att du vet hur den reagerar.

Kontrollera transporten i god tid
Kontrollera så att transporten du ska använda är hel, har fungerande lampor och har rätt däck för årstiden.
För att du ska köra lagligt så är det ditt ansvar att kontrollera detta innan avfärd oavsett om du äger, hyr eller lånar en transport.

Att tänka på före själva lastningen
Täcka inte hästen för mycket. Det blir varmare än du tror inne i transporten.
Använd transportskydd, alternativt lindor med paddar och boots, linda svansen.

Lastning
Lastning ska ske på anvisad plats och undvik att det står folk omkring som inte har en uppgift. Parkera transporten så den står färdig innan hästen ska lastas och bredda öppningen så mycket som det går.
Lasta alltid i och ur med träns eller grimma med kedjegrimskaft under hakan. Lastar du med träns ska tyglarna tas bort och ett kedjegrimskaft fästs genom bettringarna under hakan. Tränsa alltid ovanpå grimman.
Ge hästen tid att lugnt gå fram till transporten och se sig för.
Det är viktigt att hästen känner att den inte kan fly. Se till att hästen har sin koncentration framåt mot transporten.
Tränset är till för att föra, styra i sidled och förhindra att hästen går bakåt. Det går inte att dra in hästen med tränset.
Använd erfarna medhjälpare. De kan stå på lastningsrampens sidor, eller sätta linor i boghöjd på varje sida om hästen. Linorna läggs sedan i kors bakom hästen och hjälper hästen in i transporten.
Undvik att använda piska, då kan hästen bli spänd och rädd.
Om hästen inte vill gå in i transporten så kan transporten backas till in- och utpassagen och lastas inifrån stallet. Då finns det bara en väg – in.
Var beredd på att hästen kan gå lite fortare när den bestämt sig. Stå därför inte för nära framför den.
Belöna hästen när den gått in, t ex med havre eller ett uppsatt hönät. En hink med havre kan göra nytta om hästen behöver sänka sitt huvud. Spara belöningen tills hästen gått in.
Har hästen varit besvärlig att lasta bör man träna inför nästa resa.

När hästen gått in i transporten
När hästen har gått på fäster man snabbt men säkert bakbommar och fäller sedan upp luckan. Stå alltid på sidan, aldrig bakom. Det är livsfarligt om hästen kastar sig ut igen.
När luckan är stängd och låst sätter man fast hästen i grimman och tar av tränset. Bind den relativt kort för hästen når längre än man tror. Den ska inte ha möjlighet att bita eventuell granne eller vända huvudet bakåt.
Använd alltid en transport som har bakbommar. Var noga med att du i förväg kontrollerat hur de ska stängas så att du kan vara snabb med det.
Var klar för start när lastningen påbörjas. En orolig häst lugnar sig ofta när man börjar köra. Kör extra försiktigt i början och känn efter hur hästen reagerar.

När ni är framme och ska lasta ur
Hästar som åkt tillsammans blir lätt oroliga när kamraten lastas av, se därför till att alla hästar är färdiga för avlastning samtidigt. Man ska aldrig lämna en häst ensam i transporten.
Ha en medhjälpare vid avlastningen.
1. Lossa grimskaftet och sätt på tränset. På tävlingsplats måste hästar alltid lastas
i och ur med träns.
2. Medhjälparen ställer sig bredvid luckan.
3. Vid klartecken från hästföraren öppnar medhjälparen luckan från sidan.
4. Lossa bakbommen och var beredd på att hästen snabbt kan ge sig av bakåt..
5. Backa ut hästen. Styr med hästens huvud och hals. Medhjälparen stöttar på
sidan för att undvika att den trampar på sidan av rampen.

Regler vid körning
Gällande lagar ska följas och varje förare ansvarar för att ekipaget förs fram på ett lagligt sätt.
Med transport får man köra maximalt 80 km/tim.
Körningen ska hela tiden anpassas efter hästen och väglaget. Motorbromsa gärna så blir det mjukare för hästen och kör väldigt sakta i svängar och rondeller. Lyssna om hästen blir orolig.
En del hästar balanserar i transporten genom att bredda bakbenen, bredåkare. De behöver bredare transportplats genom att mellanväggen flyttas.
Kontrollera bilen och transportens papper före avfärd.
Med B-körkort får fordonets totalvikt inte överstiga 3 500 kg. Släpets totalvikt får inte heller överstiga bilens tjänstevikt. Då måste man ha BE-kort.
Bilens högsta tillåtna bruttosläpvagnsvikt, tjänstevikt + last, får aldrig överstigas.
Man får maximalt lasta upp till släpets totalvikt, tjänstevikt + maxlast.

Dessa instruktioner ska följas vid lastning och körning av ridklubbens hästar och ponnyer.